Kvarteto na koniec časov

Koncerty
Regionálne kultúrne centrum v Prievidzi
Od do

Nedeľná klasika
Hlavný partner: Fond na podporu umenia

21. september 2025 o 17.00 h / Regionálne kultúrne centrum v Prievidzi

Koncert venovaný obetiam holokaustu (9. september - Deň obetí holokaustu a rasového násilia)

Účinkujú

  • Kamil Mikulčík - recitácia
  • Zuzana Manera Biščáková - klavír
  • Juraj Tomka - husle
  • Jozef Eliáš - klarinet
  • Andrej Gál - violončelo

PROGRAM

Primo Levi: Či je to človek? 

Olivier Messiaen - Kvarteto na koniec časov

Predpredaj: 10 € (vstupenky si môžete zakúpiť  v galérii Regionart pri RKC v Prievidzi na Záhradníckej ul. 19  v pracovných dňoch od 9.00 do 17.00 h) alebo online:

https://tootoot.fm/sk/events/687e26cb993d580e810493a0

Vstupné na mieste: 15 €

Kvarteto na koniec časov

Na pamiatku anjela apokalypsy, ktorý dvíha ruku k nebesiam hovoriac: „ Už nebude viac čias.“

„Videl som anjela plného sily, zostupujúceho z neba a zahaleného  v mračne,s dúhou nad hlavou. Tvár ako slnko, nohy ako ohnivé stĺpy.  Pravú nohu položil na more, ľavú na zem a súc postavený na mori a na  zemi zdvihol ruku k nebu a prisahal Tomu, ktorý žije veky vekov  hovoriac: „ Už viac nebude čias, lež v deň rozozvučania trúby siedmeho  anjela sa tajomstvo Boha zavŕši.“

Časti:

Liturgie de cristal  / Krištáľová liturgia /      
Vocalize, pour l´Ange qui annonce la fin du Temps  / Vokalíza pre anjela, ktorý oznamuje koniec časov /
Abime des oiseaux  / Údolie vtákov /
Interméde  / Intermezzo /
Louange à l`Éternité de Jésus / Velebenie Ježišovej večnosti /
Danse de la fureur, pour les sept trompettes / Tanec hnevu pre 7 trubiek /
Fouillis d´arc-en-ciel, pour l´Ange qui annonce la fin du temps  / Zmes dúhy pre anjela, čo oznamuje koniec časov /
Louange a l´Immortalité de Jésus / Velebenie nesmrteľnosti Ježišovej / 

Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Hlavným partnerom podujatia je Fond na podporu umenia.

Fond na podporu umenia

Koncert sa koná s finančným príspevkom Hudobného fondu: www.hf.sk

Hudobný fond - logo


Kvarteto na koniec časov

Počas zajatia v Stalagu v Görlitzi (VIII-A) si Olivier Messiaen mohol  nielen ponechať svoju zbierku kompozícií, ale mohol dokonca aj písať  nové skladby. Hoci nemal k dispozícii klavír, neustále komponoval.  V tábore s ním boli traja ďalší hudobníci, klarinetista Henri Akoka,  huslista Jean le Boulaire a šéf zdravotníckej služby, jeho nadriadený,  violončelista Étienne Pasquiere. Messiaen pre nich napísal Kvarteto na  koniec časov.Prvé uvedenie Kvarteta sa konalo pred takmer päťtisíc  väzňami 15. januára 1941. Boli tam Poliaci, Francúzi a mnohí iní  Európania z rôznych spoločenských vrstiev - roľníci, robotníci,  intelektuáli, lekári, kňazi, profesionálni vojaci. Na koncert priviezli  aj zranených na lôžkach a uložili ich pred sediacich poslucháčov. Mnohí  z nich, počúvajúc „ súdny deň “, určite nahliadli do svojej budúcnosti,  verili v oslobodenie a v to, že ich trýznitelia sa raz budú zodpovedať   „Všemohúcemu“.  Ešte aj po mnohých desaťročiach Messiaen spomína, že  nikdy potom už nikto nepočúval toto dielo s takou pokorou a hĺbavou  pozornosťou, ako jeho publikum v ten mrazivý januárový deň. Kvarteto má 8  častí. Číslo 7 predstavuje číslo dokonalosti : 6 dní stvorenia  posvätených  božskou sobotou, siedmy deň oddychu predĺžený vo večnosti  ôsmeho dňa - dňa večnosti a neporušiteľného pokoja. 

Kamil Mikulčík

sa narodil 18.11.1977 v Trnave a po absolvovaní štúdia na gymnáziu  Jána Hollého v Trnave, študoval na Ekonomickej univerzite na fakulte  Podnikového manažmentu v Bratislave a na Vysokej škole múzických umení  odbor herectvo. Kamil Mikulčík ako skladateľ hudby spolupracoval so  Slovenským rozhlasom, ako aj s rôznymi slovenskými a českými divadlami  ako autor scénickej hudby – SND, Štátnym divadlom v Košiciach, Divadlom  Aréna, Radošinským naivným divadlom, Divadlom Andreja Bagara v Nitre,  Mestským divadlom Zlín,  Pražským divadlom Kalich, Štúdiom L+S, Divadlom  J. Palárika v Trnave, Divadlom J. G. Tajovského vo Zvolene, Divadlom  Jonáša Záborského v Prešove, Divadelním spolkem Frída, Túlavým divadlom a  inými. Produkoval a skomponoval hudbu na Cd českej šansónovej speváčky  Emy Márovej – Obchodnice s noční múrou (2007), a vydal sólový album Dáma  v rýchliku (2012), kde texty Miroslava Válka zhudobnil Stanislav Šurin.  V roku 2009 sa spolu s Nelou Pociskovou zúčastnili národného kola  pesničkovej súťaže Eurovision Song Contest, z ktorého ako víťazi  postúpili do moskovského semifinále. Z filmovej a televíznej tvorby  možno spomenúť jeho účinkovanie vo filmoch Behind The Enemy Lines  (2001), Za mestskými múrmi: Čierna Pani (2002), Muzika (2008), Lietajúci  Cyprián (2010) a Zázračný nos (2016) a hral vo viacerých v seriáloch  z produkcie STVR a televízie Markíza. Ako hosť účinkoval  v SND  inscenácii Je úžasná v Radošinskom naivnom divadle v predstavení Besame  mucho, v rôznych tituloch Túlavého divadla v Divadle v podpalubí,   v predstaveniach Listy Emilovi, Meno a 69 vecí lepších ako sex v Štúdiu  L+S, v Mestskom divadle Brno v predstavení Bítls, v monodráme Novecento –  Legenda o pianistovi od Alessandra Baricca a predstavení Vytrvalý dážď  od Keitha Huffa rovnako v Divadle v podpalubí. Bol členom, aranžérom a  spoluzakladateľom a capellovej hudobnej formácie Fragile. V roku 2020 vydal svoje prvé autorské CD s názvom 40 zím. 

Juraj Tomka

vyštudoval hru na husliach v Bratislave (Konzervatórium, VŠMU) a vo  Viedni (Universität für Musik und darstellende Kunst). Je víťazom  niekoľkých interpretačných súťaží. Zúčastnil sa na husľových kurzoch  viacerých významných hudobníkov (napr. Günter Pichler, Alfred Brendel,  Miguel da Silva, Hatto Beyerle). V súčasnosti je prvým huslistom Mucha  Quartet, ktoré je držiteľom mnohých ocenení, napr. 2. cena a Cena  publika na súťaži Premio Paolo Borciani v Taliansku (2014) či 1. cena na  Medzinárodnej súťaži komornej hudby Antonína Dvořáka v Prahe (2014).  Ako sólista vystúpil viackrát so Štátnym komorným orchestrom Žilina,  Štátnou filharmóniou Košice a Symfonickým orchestrom VŠMU. Účinkoval na  rôznych festivaloch komornej hudby doma i v zahraničí – napr.  Bratislavské hudobné slávnosti, komorný cyklus Slovenskej filharmónie,  Albrechtina – (Ne)známa hudba, komorný cyklus vo viedenskom Musikverein  či Schubertiade Schwarzenberg. Pôsobil v niekoľkých medzinárodných  orchestrálnych telesách: International Youth Symphony Orchestra, Bremen,  Wiener Jeunesse Orchester, Viedeň, European Union Youth Orchestra, pod  vedením svetoznámych dirigentov.

Pedagogicky pôsobí na Konzervatóriu a VŠMU v Bratislave. 

Jozef Eliáš

je absolventom Konzervatória v Bratislave (1990–1995), kde študoval v  triede Petra Drličku. V štúdiu hry na klarinete pokračoval na VŠMU v  Bratislave (1995–2000) u Jozefa Luptáčika. V rokoch 2011–2016 realizoval  doktorandské štúdium na Akadémii umení v Banskej Bystrici u Alexandra  Stepanova. V Slovenskej filharmónii od roku 1996 zastával post 2.  klarinetistu a basklarinetistu, no od roku 2008 pôsobí na mieste 1.  klarinetistu orchestra. Od roku 2001 je pedagógom na bratislavskom  Konzervatóriu. V rokoch 2011–2013 pedagogicky pôsobil aj na Akadémii  umení v Banskej Bystrici.
Spolupracoval s Metropolitným orchestrom  Bratislava, Orchestrom Bruna Waltera, orchestrom Opery Slovenského  národného divadla, Cappellou Istropolitanou, Slovenským komorným  orchestrom, Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu, Českým národným  symfonickým orchestrom a i. Ako sólista sa predstavil so Slovenskou  filharmóniou, Štátnou filharmóniou Košice, Štátnym komorným orchestrom  Žilina, Slovenským komorným orchestrom, Moyzesovým kvartetom.  Spolupracoval tiež s komornými zoskupeniami ako Quasars Ensemble,  Albrecht trio, Berger trio, Melos-Étos Ensemble, Aurum Quartet, Una  Anima, Societa Rigata, Slovenským dychovým kvintetom, Mucha Quartet,  Slovenským kvartetom, Bratislavským klarinetovým kvartetom a i. V roku  2008 získal ocenenie Zlatá nota Slovenskej sporiteľne. 

Andrej Gál

študoval hru na violončele na Štátnom konzervatóriu v Bratislave u  Mgr. K. Filipoviča a na VŠMU v Bratislave u prof. J. Podhoranského.  Absolvoval tiež majstrovské kurzy u R. Wallfischa a J. Waltza.  Od roku  1997 do roku 2002 zastával post vedúceho violončelovej skupiny v rôznych  medzinárodných orchestroch - Young artist's festival Bayreuth,  Internationale Junge Orchesterakademie a Idyllwild Summer Arts Festival  USA. Od roku 2001 je členom Slovenského komorného orchestra Bohdana  Warchala a od roku 2016 zastáva post sólo violončelistu.

V roku 2002 na letnej akadémii Praha-Viedeň-Budapešť získal s Zwiebel  quartet cenu „Thomastik-Infeld“ za interpretáciu Šostakovičových  kvartet. Absolvoval tiež majstrovské kurzy u členov Alban Berg, Smetana,  Janáček a Bartók a Hagen kvartet. V roku 2008 absolvoval majstrovský  semestrálny kurz vo švajčiarskom Bazileji u prof. W. Levina (LaSalle  quartet) a R. Schmidta (Hagen quartet). Je členom ensemblov pre súčasnú  hudbu Veni ensemble, Ostravská banda a je spoluzakladateľom Quasars  ensemble.

Hrá tiež na barokovom violončele a príležitostne spolupracuje so  súborom Musica Aeterna. Ako sólista spolupracoval s Janáčkovou  Filharmóniou Ostrava pod taktovkou R. Kluttiga, so Slovenským komorným  orchestrom, so Štátnou filharmóniou Košice a s Quasars Ensemble.  Spolupracuje v rôznych improvizačných zoskupeniach so skladateľom Mirom  Tóthom a aktívny je aj jako člen Szidi Tobias and band kde spolupracuje s  M. Vyskočánim, M. Osadským, M. Buntajom a R. Šimurkom.

Koncertoval na mnohých významných pódiách a festivaloch napr. Lincol  Center New York, Carnegie Hall New York, Parížske konzervatórium,  Bachfest Leipzig, Pražská jar, Varšavská jeseň, Ostravské Dni novej  hudby, Gaia - Vilnius, Tokyo - Opera City, Los Angeles, Berlín, Lisabon,  Moskva, St. Petersburg a ďalšie. 

Zuzana Manera Biščáková

absolvovala ZUŠ v Turč.Tepliciach (I. Rumanová), Konzervatórium v  Žiline (Ľ. Fraňová ), magisterské a doktorandské štúdium na VŠMU v  Bratislave (D. Varínska) a postgraduálne štúdium na Schola Cantorum  v Paríži (E.Indjic). Počas štúdia sa zúčastnila na mnohých  medzinárodných súťažiach a absolvovala letné majstrovské kurzy
(E.  Indjic, M. Lapšanský, P. Jasmin, M. Bilson, S. Perticarolli, P.  Toperczer a i.).V roku 1996 získala 1. miesto na Súťaži slovenských  konzervatórií a v roku 1997 zvíťazila na Medzinárodnom festivale  v Londýne. V roku 2002 získala na tomto festivale ocenenie za najlepšiu  interpretáciu skladby slovenského autora. Verejne vystúpila s orchestrom  Konzervatória v Žiline, s Košickou filharmóniou, Orchestrom slovenského  rozhlasu. Účinkovala s Janáčkovou filharmóniou a Ostravskou bandou.  Participovalana premiére skladby 6 pianos od S. Reicha, nahrávke diela  Music in Changing parts Ph.Glassa a na mnohých ďalších projektoch so  zoskupením Cluster ensemble, ktorého je členom. Zároveň je členom tria  Sen tegmento (Nao Higano a Martin Adámek), s ktorým nahrala profilové CD  Iris Szeghy. V roku 2018 sa podieľala na nahrávke kompletného  klavírneho diela E.Suchoňa. Účinkuje na domácich a zahraničných  festivaloch a koncertoch (Europaisches Haus Berlín, Chiba-Japonsko,  Gaida festival vo Vilniuse, Melos – Étos v Bratislave, Ars Nova  Cassoviae, Konvergencie, Orfeus, Space, Pohoda festival, Ostravské dny,  Bratislavské hudobné slávnosti a i)/ a nahráva pre Slovenský rozhlas.

                                             

www.rkcpd.sk

Odporúčané akcie

Follow on Google News Pridajte si Codnes.sk do svojho kanála správ Google.