Maškary

Výstavy
Regionálne kultúrne centrum v Prievidzi
Od do

Pozývame vás na vernisáž výstavy Maškary, ktorá sa uskutoční 11. júna 2025 o 17.00 h v galérii Regionart pri RKC v Prievidzi. 

Verejnosť si bude môcť prezrieť rôzne druhy maškár, masiek  a prestrojení, ktoré sa používali nielen počas fašiangov, ale aj pri  iných príležitostiach.

Kurátorkou výstavy je PhDr. Hana Zelinová, etnologička SNM v Martine.

Sprievodný program: folklórna skupina Hájiček, Chrenovec-Brusno

Výstavné kostýmy zapožičali folklórne skupiny Košovan, Lubená, Sielnica, Vtáčnik, Aquila J.Tomík, OZ FanNecpaly K. Ďurčová. 

12. 6. - 26. 6. 2025 
Galéria Regionart pri RKC v Prievidzi, Záhradnícka 19

pondelok - piatok 9.00 - 17.00 h
vstupné 2 €
žiaci, študenti  a seniori, ZŤP 1 €
vojnoví veteráni zadarmo


Maska

je plastické zobrazenie tváre alebo hlavy ľudskej, zvieracej,  mytologickej či démonickej bytosti. Ak je doplnená kostýmom zahaľujúcim  postavu, označuje sa ako maškara. Najstaršie doklady o maskách sú  z mladšieho paleolitu a neolitu. Pôvodne sa zrejme spájali s lovom,  neskôr s náboženskými obradmi. Maskovanie  – menenie výzoru maskou sa  v tradičnej kultúre dosahovalo líčením tváre (sadzami, uhlíkmi, múkou,  popolom, prírodnými farbami, maľovaním alebo nalepovaním fúzov  a briadky), náličnicou (zhotovenou z kožky, kožušiny, novšie z papiera,  zahaľujúcou alebo deformujúcou tvár) alebo kuklou zahaľujúcou celú  hlavu. Kožušinové –  masky deda, Kuba, Mikuláša či medveďa boli  zhotovené „srsťou navrch“. Kukly v tvare zvieracích hláv (kôň, koza,  baran, vôl, bocian) sú obvykle zhotovené ako samostatné masky nesené na  ramenách alebo drevenej tyči.

Masky môžu byť zvieracie (turoň, koza, koník) a ľudské, niektoré sú kombináciou - majú zvieracie i ľudské črty (čert).  Podľa účelu ich delíme na obradové a zábavné. Obradové masky mali  démonický vzhľad a mlčali. Vykonávali magické úkony (skákanie, váľanie  sa, erotické gestá), magický účinok mal aj kontakt s nimi (pri tanci,  obdarúvaní) a materiál, z ktorého boli zhotovené – napríklad slama bola  symbolom želaného zabezpečenia úrody (používala sa na masku slameníka,  slamenára), kožušina ako symbol bohatstva, bola materiálom na výrobu  masky medveďa, prípadne deda. Zábavné masky sa používali na svadbách,  priadkach a zabíjačkách, ale aj vo fašiangových sprievodoch.

Na území Slovenska sa masky a maškary využívali hlavne v období okolo  zimného slnovratu, kedy mali slúžiť ako ochrana pred pôsobením zlých  síl, na fašiangy mali zabezpečiť prosperitu, poistiť dobrú úrodu,  plodnosť hospodárskych zvierat aj ľudí. Komediálne postavy dedov, báb, žien s chlapom v koši na chrbte, preobliekanie mužov za ženy a naopak, za prespanky s deťmi, ľahké alebo hrubé ženy či za svadobný pár často využívali erotickú symboliku. Strašidelné masky, ktoré v zmysle  ochrannej mágie mali mať odpudzujúci vzhľad, zobrazovali väčšinou  démonické bytosti. Masky  umožňovali aj divadelnú premenu, napríklad  počas vianočných obchôdzok a v hre o svätej Dorote.

Dnes sa masky používajú vo fašiangových sprievodoch a na maškarných báloch.

Hana Zelinová

Odporúčané akcie

PonUtStrŠtvPiaSobNed
262728293031123456789101112131415161718192021222324252627282930123456