Zakladateľ ČoDnes.sk: Ak si budeme vzájomne pomáhať, dosiahneme omnoho viac

25.3.2017
Zakladateľ ČoDnes.sk: Ak si budeme vzájomne pomáhať, dosiahneme omnoho viac

Ako sa dá úspešne robiť regionálny portál? Portál Čodnes.sk oslavuje 5 rokov a jeho zakladateľ hovorí o tom, ako začínal aj aká je úroveň kultúry v prievidzskom regióne.

Zakladateľ ČoDnes.sk: Ak si budeme vzájomne pomáhať, dosiahneme omnoho viac

Ako hodnotíš úroveň kultúry v Prievidzi ako človek, ktorý ju ostatné roky zaznamenáva?

Čo sa týka počtu akcií, nie je to zlé a dá sa vybrať, či už kvalitné divadlo alebo koncert. S alternatívnou kultúrou je to už trochu horšie, keďže cieľová skupina sa hľadá veľmi ťažko. Napríklad pre výtvarné umenie, koncerty alebo rôzne javiskové formy. Napriek tomu som šťastný, že z Prievidze pochádza množstvo umelcov, ktorým sa podarilo presadiť mimo Prievidze aj v zahraničí.

Napríklad?

Peter Butko – režisér, ktorý pôsobí v Prahe a s rôznymi hviezdami robí aj zahraničné projekty. Sláva Daubnerová – herečka a režisérka, Peter Palík – režisér. Aj na hip-hopovej scéne sú úspechy ako - Moja reč, Lyrik, Jozef Engerer, z ďalších hudobníkov René Lacko, Roman Mečiar, Jozef Bobula, Smashing a pod. Určite by mi ich napadlo viac, nech sa nikto neurazí, ak som ho nespomenul, to boli len príklady.

Akému typu kultúry sa v Prievidzi darí najviac?

Nedá sa to povedať jednoznačne. Je to skôr o schopnosti organizátora odhadnúť, čo je v Prievidzi predateľné. Napríklad celkom dobre to ide Kultúrnemu a spoločenskému stredisku. Dve predstavenia Karla Rodena boli úplne vypredané napriek tomu, že vstupné bolo 25 eur.

Mám pocit, že takých predstavení je u nás stále viac. V minulosti to boli najmä Radošinci, teraz registrujem omnoho viac divadelných súborov.

Nové divadelné produkcie a výstavy prináša aj ArtPoint, čo som veľmi rád, lebo niektoré predstavenia by sa do Kultúrneho a spoločenského strediska napríklad z kapacitných dôvodov nedostali. Teší ma, že sa program v Prievidzi stal pestrejším.

Takže komerčnej tvorbe sa celkom darí, zatiaľ čo alternatívna si cestu hľadá ťažšie.

Osobne si myslím, že čokoľvek alternatívne na strednom Slovensku musia robiť neuveriteľní nadšenci, ktorí sú schopní na to dostať granty. Pre mňa je zaujímavým priestorom Nástupište123 v Topoľčanoch, prípadne Stanica Žilina-Záriečie, kde dokázali priniesť viaceré zaujímavé projekty a dokonca zadarmo.

V akom stave je aktuálna domáca scéna? Pamätám si časy, keď bolo toľko kapiel, že si človek nevedel vybrať, na aký koncert pôjde.

Domáca scéna je určite slabšia ako kedysi. Mladí ľudia zvykli byť odvážnejší ako sú dnes. Je tu povedzme 4 – 6 kapiel, ktoré dokážu hrať, ale ťažko dosiahnuť to, aby sa v tak malom počte netočili v kluboch dookola.

Pred pár rokmi, keď v lesoparku fungovalo Diwadlo ich boli desiatky a každý hral minimálne v dvoch.

To je história, na ktorú nadviazal môj projekt. Portál ČoDnes.sk je pokračovateľom stránky, ktorá mala ambíciu pomáhať kapelám a hudobníkom (volala sa PrievidzaMusic.sk) a mňa oslovili, keďže som mal už vtedy firmu, ktorá robila webové stránky.

Prečo teda vzniklo ČoDnes.sk?

Pretože som si povedal, že Prievidza a okolie potrebuje stabilný portál, ktorý by sa venoval podujatiam všetkého druhu a aby aj človek bez konta na Facebooku mohol kedykoľvek tieto informácie nájsť na jednom mieste. Predchádzajúca doména bola oklieštená hudbou, tak som kúpil novú. Potom som začal vytvárať samotný portál na svoj obraz o kultúrnych akciách a snažil som sa ich pokryť čo najviac. Nakoľko mám firmu na tvorbu www stránok Webkomplex.sk, mal som možnosti a skúsenosti, ako to celé realizovať. Celoslovenské portály majú problém, že dokážu pokryť iba veľké mestá a tie sú iba tri. Mňa však nezaujíma portál, kde nájdem iba 20% prievidzských akcií. K dnešnému dňu sme uverejnili 4715 akcií a k tomu 917 filmov. Ak si teda niekto myslí, že v Prievidzi a okolí sa nič nedeje, tak sa veľmi mýli a mal by navštevovať náš portál.

Pokrývaš okrem kultúry aj šport?

Áno, slovo akcia je pre mňa aj šport. U nás je relatívne zaujímavý, keďže máme volejbalovú extraligu, hokej, ktorý prešiel rôznymi fázami a pádmi a opäť sa vzmáha. Je to vcelku zaujímavé, dokonca sa vedenie hokeja momentálne snaží byť aktívne na sociálnych sieťach, čo predtým nebolo. Tak isto aj futbal. No a máme tu top šport regiónu, ktorým je basketbal. Popri týchto najväčších športoch sú samozrejme aj iné... napríklad karate, vodné pólo. Žiaľ z ich strany je spolupráca poslabšia.

Venuješ sa aj spravodajstvu?

Áno, je to vďaka partnerskému spravodajskému portálu 24hod.sk, kde viem celkom kvalitne pokrývať tie najdôležitejšie udalosti. V blízkej budúcnosti sa chcem venovať spravodajstvu ešte viac. Mám záujem vytvárať spravodajstvo, ktoré bude mať pridanú hodnotu, aj keď v tejto dobe je to ťažšie, nakoľko správy o nehodách, nezvestných osobách a počasí z tlačových agentúr majú niekoľkonásobne väčšiu čítanosť ako spracovanie témy, ktoré vám zaberie veľa času a energie.

Obsah tvoríš sám?

Viac-menej áno. Trochu ma mrzí, že sa do tvorby portálu nezapojili mladí ľudia z Prievidze, ktorí by mali záujem venovať sa konkrétnym témam a písať o nich. Oni by mali priestor, portál obsah a návštevníci hodnotné informácie. To isté sa týka fotografov, pretože keby som si nenakúpil techniku, tak prakticky fotoreporty neexistujú. Mám síce dvoch fotografov, ktorí mi občas pomôžu, ale to je veľmi málo. Každopádne aj za to som im vďačný, lebo sú to skvelí chalani. Paradoxom, ktorý ma šokuje, je, že okolité mestá ako Nováky a Handlová, nie sú schopné informovať ČoDnes.sk o svojich podujatiach.

čodnes Vlado

To znamená, že spolupracuješ so samosprávou, respektíve s nejakým ich kultúrnym referentom?

Áno, ale taká spolupráca nefunguje.(okolité mestá pozn.redakcie) Portál robím už päť rokov, čo je dostatočný dôkaz, že to myslím vážne a očakávam od samosprávy trochu rešpektu a hlavne záujmu. Navyše, zverejnenie podujatia nie je nijak spoplatnené.

Čo Prievidza, tá sa chytila?

K tomu len toľko: je dosť ľudí, ktorí nespolupracujú tak, ako si myslím, že by mali, ale je viac ľudí, ktorí spolupracujú a projekt rešpektujú. Tým mi dávajú aj silu v práci ďalej pokračovať. Teda najväčší organizátori podujatí v Prievidzi a Bojniciach zachytili jeho potenciál a spolupráca je nastavená na veľmi dobrej úrovni, za čo im veľmi pekne ďakujem.

Ako sú na tom akcie v okolitých dedinách? Poskytuješ priestor aj im?

Určite. No zarážajúce je, ako majitelia niektorých klubov nezodpovedne pristupujú ku propagácii svojich akcií. Človek sa priam musí doprosovať, aby mohol niekomu zverejniť akciu. Nezáujem samospráv alebo konkrétnych ľudí, ktorí sú organizátori podujatí, je akoby tá slovenská malosť a neschopnosť ľudí pochopiť, že slovo synergia má obrovský význam. Ak si budeme vzájomne pomáhať, tak dosiahneme omnoho viac.

Robíš to intenzívne už dlhé roky a človek by mal pocit, že si mladý nadšenec, ktorý sa chce niečo naučiť. Čo to pre teba znamená, že nie si doma s partnerkou a dieťaťom?

Keď už som sa do projektu pustil, tak mi príde škoda v ňom nepokračovať a nenapĺňať portál obsahom. Akcie ma veľakrát zaujímajú aj osobne a keď už mám foťák so sebou, tak nejaký obsah už vznikne. Keď dofotím podujatie, tak tam neostanem žúrovať. Väčšina akcií je večer, kedy dieťa už spí a keď sa vrátim, ešte stále sa viem venovať partnerke. Veľakrát donesiem domov videá, ktoré si užijeme ako rodina, napríklad nedávny koncert Katky Koščovej a Geišbergovcov: 2 z 3 videí si môj syn pýta a keď si ich pustíme, tak na ne spoločne tancujeme. Prípadne partnerke doma nepriamo sprostredkujem podujatie, na ktoré chcela, ale nemohla ísť.

Dokáže ťa portál ČoDnes.sk uživiť?

(smiech) To v žiadnom prípade. Ono je to tak, že pokiaľ by som sa dostal na príjem v zmysle polovičného úväzku, tak je to úspech. Takto lokálne orientovaný portál je beh na dlhé trate. Už na začiatku, keď som do toho šiel, som s tým počítal. Beriem to tak, že bývam s rodinou v Prievidzi a toto je moja služba spoluobčanom. Nie všetko musí byť primárne iba o peniazoch. Investoval som a investujem do toho svoje peniaze a energiu, po dlhšom čase a výsledkoch sa mi však darí získavať inzerentov, ktorí dokážu pochopiť, že okrem toho, že podporia portál, dostanú veľmi kvalitný reklamný priestor, ktorý aj ich firme výrazne pomôže. Tým pádom obidve strany získajú. Bolo by však dobre, keby ich bolo viac.

Kde všade sa dá ČoDnes.sk nájsť?

Snažím sa, aby na portáli bolo vždy čo najviac akcií a ich promo je aj na sociálnych sieťach ako Facebook ( https://www.facebook.com/codnes.sk ), YouTube ( https://www.youtube.com/user/wwwcodnessk ) a Instagram ( https://www.instagram.com/codnessk/ ). Informovaním o podujatiach vzniká aj akási kronika diania v Prievidzi za posledných 5 rokov.

Koľko je už v kronike (fotoreportoch) podujatí?

384 akcií je na stránke a ďalších 50 – 60 sú galérie len na Facebooku. Na Youtube je približne 900 videí a majú viac ako polmilióna pozretí.

Na čom robíš teraz?

Momentálne sa snažím získať ďalšie zdroje na modernizáciu a vynovenie celého portálu. Obohatiť ho o nové prvky a niektoré používané zdokonaliť. Zatiaľ sa to týka len Prievidze, ale mám aj širší plán rozširovania do iných miest, ale stojí to na ľuďoch, ktorých postupne zháňam. Mám tiež vymyslené viaceré rozšírenia portálu o samostatné sekcie, ktoré by mohli pomôcť cestovnému ruchu a ľudom v regióne, na toto sa však musím pokúsiť zohnať externé financovanie.

Rozhovor: Vladimír Štrbík, Edit: Mário Šmýkal, Foto: ABOPH.com

Ďalšie správy