Video: Aj v meste Prievidza začnú testovať predné brzdové svetlá na autách
Na cestách Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK) začali vo štvrtok testovať predné brzdové svetlá na motorových vozidlách. Informovala o tom hovorkyňa spoločnosti Lumaco Paula Ďuranová.
"Zelené predné brzdové svetlo nie je farebný doplnok, ale nový bezpečnostný prvok na automobile. Spoločnosť vyvíja technológiu, vďaka ktorej chodci na priechodoch pre chodcov zistia, či auto spomaľuje a či môže bezpečne prejsť cez cestu," doplnila hovorkyňa s tým, že predné brzdové svetlo je dôležité aj pre vodičov, ktorí ho vidia v spätnom zrkadle.
Testovanie bude podľa nej trvať deväť mesiacov na 3000 motorových vozidlách najmä v Trenčianskom samosprávnom kraji a v mestách Trenčín, Prievidza, Partizánske a Žilina, ale aj v Bratislave a v Nemecku. Výsledky testovania budú smerovať k zavedeniu predného brzdového svetla do praxe na území Slovenska i celej Európskej únie.
Zelené predné brzdové svetlá budú testovať na autobusoch, taxíkoch, donáškových a iných vozidlách. Súčasťou testovania bude aj prieskum verejnej mienky účastníkov cestnej premávky (vodičov, cyklistov, chodcov).
Podľa hovorkyne TSK Lenky Kukučkovej budú svetlá umiestnené aj na vozidlách prímestskej dopravy SAD Trenčín a Prievidza, na automobiloch Správy ciest TSK a na služobných vozidlách Úradu TSK.
Na Slovensku projekt realizuje Žilinská univerzita, hlavnými partnermi sú Trenčiansky samosprávny kraj a mestá Trenčín, Prievidza, Partizánske a Žilina. Vývoj svetiel financovala z vlastných zdrojov spoločnosť Lumaco.
Pre koho je predné brzdové svetlo najväčším prínosom?
Podstatou predného brzdového svetla, ktoré funguje na vyššie uvedenom princípe je rozšírenie podania podstatnej informácie (brzdenia vozidla) nielen smerom dozadu, ale i smerom dopredu. Práve tým, že vozidlo podá tuto informáciu i smerom dopredu stáva sa bezpečnejším vo vzťahu k svojmu okoliu:
1/ chodci, cyklisti, vodiči idúci oproti, ostatní účastníci cestnej premávky – zvýšená informovanosť
2/ samotný vodič vo vozidle – zvýšenie i jeho informovanosti – spätné zrkadlo – vidí, či vozidlo za ním brzdí.
3/ jazda v noci – zvýšenie bezpečnosti v noci, keďže v noci je oveľa ťažšie rozoznať ľudí. Fakt, že každý vníma veci inak (deti, starší ľudia) - ako ďaleko sa motorové vozidlo nachádza (vzdialenosť odhadovaná len na základe svetlometov, ktoré oslepujú a skresľujú). V tomto prípadne PBS pomáha lepšie rozoznať, či vodič v aute, ktoré sa približuje zaregistroval našu prítomnosť a brzdí – rozsvietenie PBS.
4/ sanitky, hasiči, polícia, ostatné záchranné zložky – PBS bude nápomocné pri zvýšení bezpečnosti a urýchlení priepustnosti cestnej premávky týmto vozidlám – podvedomé vnímanie PBS. Zavedením PBS sa môže získať čas pre rozhodnutie „kam ísť“- vodiči skôr zareagujú.
Prečo zelená?
Zelená farba sa na motorových vozidlách zatiaľ nepoužíva, ale ponúka výhodu jednoznačnosti a rýchlej identifikácie signálu. Ďalej, je dobre známa v cestnom prostredí (t. j. dopravné signály) a na účely predného brzdového svetla je psychologicky podporovaná proti iným farbám, najmä červenej.