O spoločenskej zodpovednosti, firemných hodnotách a plexisklách, ktoré nie sú sexy

25.11.2025
O spoločenskej zodpovednosti, firemných hodnotách a plexisklách, ktoré nie sú sexy

„Ľudia chodia do práce pre peniaze, bez debaty všetci z niečoho musíme žiť. Ale mnohí chodíme do práce aj pre niečo iné – pre hodnoty, ktoré pomáhame tvoriť.“ začína svoje rozprávanie Peter Karaba, konateľ a riaditeľ spoločnosti Zenit Slovensko, ktorá sídli v hornonitrianskej obci Koš a na Slovensko dováža a distribuuje moderné plastové dosky. Ako sám hovorí, plexisklá sú asi najmenej sexy téma na svete, no svoju prácu miluje. Spolu s kolegami vedia splniť požiadavky každého klienta, či už ide o veľkú protihlukovú stenu na diaľnici alebo prekrytie psej voliéry na dvore. Na tejto spoločnosti je však zaujímavý aj iný fakt – jej zamestnanci si plne uvedomujú spoločenskú zodpovednosť a dôležitosť prosperujúcich firiem podeliť sa o svoj zisk. V článku sa dozviete, prečo a komu sa rozhodli pomáhať, ktorá zákazka vyvolala kontroverzie a vášne, aj ako pomohli jednej hudobne nadanej mníške zlepšiť jej hru na organe v kostole.

Peter Karaba, konateľ a riaditeľ spoločnosti Zenit Slovensko

„Základom nášho biznisu sú plastové dosky. Môže sa to zdať ako totálne nudná a neatraktívna záležitosť, ale keď príde klient s kreatívnou požiadavkou a my ju vieme zrealizovať, dostávame sa do úplne iného rozmeru. Prinášame našim partnerom hodnoty –  fungujeme na trhu ako filter. Polykarboná, alebo plexisklo nie je predmet dennej spotreby. Bežný človek takúto vec rieši raz, dva, možno trikrát za život, nemá o produktoch veľa poznatkov a nevie sa zorientovať na trhu. My mu v zhluku informácií pomôžeme správne sa rozhodnúť.“ vysvetľuje Peter Karaba. Zenit Slovensko má ešte ďalšie dve divízie: predaj a dodávku kovoobrábacích CNC strojov a stavebný inžiniering, pri ktorom nielen dodajú materiál, ale aj zrealizujú stavebné dielo. Peter Karaba pokračuje: „Prepážky, ktoré sa počas korony využívali v prevádzkach, sme v tej dobe vyrábali na tisíce. Taktiež vymieňame okná na lesných strojoch. Tieto zariadenia ťažia drevo a pracujú v náročných povrchových podmienkach. Keď do okna niečo udrie, sklo sa rozbije a môže človeka poraniť. Polykarbonátová doska je de facto nerozbitná a pri náraze sa celá vyrazí.“ Prácu firmy Zenit môžete vidieť aj na čerpacích staniciach, kde sa bežne používajú prekrytia stojanov s palivami, či na prekrytých sídliskových balkónoch. Jej zamestnanci sú podpísaní aj pod veľkými projektami – z ich dielne pochádza masívna zasúvacia konštrukcia, ktorá sa nachádza v Národnom centre vodného póla v Novákoch. Tisíce metrov štvorcových protihlukových stien, ktoré sú inštalované popri diaľnici z Považskej Bystrice smerom na Žilinu, sú taktiež od Zenitu. Aj „protihlukovky“ v Žiari nad Hronom, na novom obchvate Košíc, či pod Spišským hradom pochádzajú z Koša. Vyrobili aj okná na záchranársku loď, ktorá sa plaví na Dunaji, aj okná na jachtu do Španielska. Zaujímavá je predná fasáda budovy, ktorá sa nachádza v centre Nitry neďaleko Divadla Andreja Bagara. Ide o tzv. cheesehouse, teda syrový dom. Do hrubých pieskovaných žltých plexiskiel sú vyrezané tvary, ktoré evokujú diery v syre. Stavba vyvolala kontroverzie a vášne, no Karaba na ňu rád spomína. Hovorí, že vo firme klientov nerozdeľujú podľa veľkosti: „Správame sa rovnako ku každému partnerovi a každý partner je pre nás rovnako dôležitý. Či už je to pán na dôchodku, ktorý potrebuje ohradiť na dvore priestor pre sliepky alebo nadnárodný koncern. Podstatné je, aby sme uspokojili potrebu našich zákazníkov a aby u nás našli podporu, pochopenie a snahu pomôcť.“ Spomenie si na nejaké špeciálne požiadavky klientov, ktoré mu za takmer 20 rokov, čo v Zenite pracuje, utkveli v pamäti? „Veľmi zaujímavý podnet prišiel od rehoľnej sestry, ktorá hrávala na organe v kostole. Stavba jej tela spôsobovala, že bruchom počas hrania nechcene stláčala klávesy v spodnom rade organu. Vytvorili sme jej preto ochranný štít z plexiskla a bolo po probléme.“ V dnešnej dobe sa pri téme plasty logicky natíska otázka o ekológii, Karaba hovorí: „Je to trochu paradox, doma precízne a poctivo triedim, vraciam plechovky a na druhej strane ročne dovezieme stovky ton plastových materiálov. Treba však povedať, že je to veľmi kvalitný čistý polymér a výrobok z neho vydrží roky. Keď sa nakoniec opotrebuje, zrecykluje sa. Rovnaký postup volíme aj pri odrezkoch, ktoré pri našej práci bežne vznikajú.“

"Cheesehouse" v centre Nitry, predná atypická fasáda od firmy Zenit.

Ako už z titulku článku vyplýva, Zenit kladie veľký dôraz na spoločenskú zodpovednosť, ktorú radí medzi svoje prioritné firemné hodnoty. Finančnú aj materiálnu pomoc smerujú adresne a väčšinou v rámci hornonitrianskeho regiónu. „Keď vidíme príležitosť pomôcť a priniesť ľuďom niečo pozitívne do života, tak to urobíme. Každoročne si pri finančnom plánovaní stanovíme rozpočet, ktorý použijeme na tieto účely. Je pre nás dôležité podporovať aktivity v rámci regiónu, teda väčšinou dbáme na lokálnosť. Počas koronového obdobia sme nezaváhali ani sekundu, keď bolo treba v bojnickej nemocnici spraviť prekrytia a predelenia, v momente sme dodali materiál zdarma. Ani nás nenapadlo vypýtať si peniaze. Nešlo o veľkú vec, ale prezentovala náš postoj.“ hovorí Karaba. Zenit si vybral dve oblasti, v ktorých sa angažuje, a to je kultúra a šport. Spolupracujú s režisérom Jánom Ďurovčíkom, ktorému sponzorsky do muzikálov dodávajú materiál. Okrem hmotného vybavenia pomáhajú aj finančne. „Nadaný športový lezec z Handlovej mal výborné výsledky a chcel ísť na juniorské majstrovstvá sveta do Číny, no letenky boli drahé. Zohnali sme si kontakt a pomohli, aby všetky náklady nehradili jeho rodičia.“ I keď sa mladému športovcovi v Číne nepodarilo umiestniť sa, podľa Karabu, ktorý je sám športovým lezcom, na tom nezáleží. „Našou filozofiou nie je pomôcť a automaticky očakávať skvelé výsledky, vôbec nie. Teraz sme zabezpečovali materiálno-fixné istenie dvom lezcom, ktorí si vyhliadli horu v Peru a chceli ju zdolať. No keď dorazili na miesto, bolo zlé počasie a o pár dní obaja ochoreli, takže z lezenia nič nebolo, ale na tom nezáleží, nepomáhame kvôli výsledkom.“ Na Slovensku i vo svete je mnoho firiem, ktoré majú slušný zisk, no spoločenská zodpovednosť a pomoc iným nepatrí medzi ich ciele. Prečo je to v Zenite inak? „Sme veľmi dobrý a priateľský kolektív. Mám kolegov veľmi rád a rád s nimi denne trávim čas. Naše nastavenie prirodzene vyplýva z toho, akí sme ľudia. Firemné hodnoty a pomoc v rozumnom rozsahu je pre nás jednou z priorít. Navyše sme otvorení aj pomoci kolegom: syn jedného hrá hádzanú, tak podporujeme jeho klub. Ďalší kolega rád a veľmi dobre fotí. Keď vystavoval svoje fotografie v Česku, podporili sme ho. Som presvedčený, že keď sú ľudia vo firme spokojní a šťastní, lepšie pracujú, ako keď sú frustrovaní a nespokojní. Kolektív je živý organizmus a atmosféra v ňom pozostáva aj z veľa drobných pozorností – od posilky, výučby cudzích jazykov, kávy zadarmo... Pre firmu nejde o veľkú položku, ale zamestnancov poteší. A my sme k týmto benefitom pridali aj spoločenskú zodpovednosť.“ uzatvára svoje rozprávanie Peter Karaba, konateľ a riaditeľ spoločnosti Zenit Slovensko.

Aj prievidzský umelec  Filip Kotian vo svojej tvorbe využíva plexisklá od firmy Zenit. Fotografia z jeho výstavy Prerážam bilióny  molekúl, ktorá bola inštalovaná v Mestskom parku v Prievidzi.

 Text a foto: čodnes.sk

Ďalšie správy

Follow on Google News Pridajte si Codnes.sk do svojho kanála správ Google.