Prievidza: Správanie ľudí skúmali prostredníctvom behaviorálnych intervencií

23.12.2019
Prievidza: Správanie ľudí skúmali prostredníctvom behaviorálnych intervencií

Prievidzskí basketbalisti majú nad tými handlovskými prevahu. Rozhodli o tom pred časom fajčiari v Prievidzi vhodením cigaretového ohorku do špeciálne upravenej nádoby umiestnenej  na Námestí slobody. Zároveň sa tak podstatne znížilo množstvo ohorkov v  okolí odpadových nádob. Išlo o jednu z behaviorálnych intervencií,  ktorými miestna samospráva spolu s odborníkmi skúmala správanie ľudí a v  nadväznosti na to i dosah na miestnu ekonomiku či životné prostredie.

      "Cieľom  tohto projektu je prostredníctvom malých a finančne efektívnych zmien  prispieť k zlepšeniu procesov samosprávy. K tomu, ako samospráva  komunikuje s občanmi a aké má samospráva očakávania od občanov, ako  občania reagujú na jej očakávania," načrtol predseda občianskeho  združenia Civita Center Lukáš Lukáč.

      Odborníci na behaviorálnu  politiku sa podľa neho zamerali na šesť základných oblastí, ide o dane a  poplatky, služby občanom, separovaný zber, znečistenie verejných  priestranstiev, participatívny rozpočet a školstvo.

      Špeciálny  kôš na cigaretové ohorky umiestnili odborníci do centra na tri týždne.  "Ľudia odhadzujú ohorky na zem a tieto niekedy predstavujú až 80 percent  odpadu v uliciach. Pripravili sme preto špeciálny kôš. Mal hravú  otázku: ktorý basketbalový tím je lepší, či Handlová alebo Prievidza. Vedeli sme, že v Prievidzi je to obľúbená téma, preto mala viac motivovať ľudí zahlasovať  cigaretovým ohorkom," priblížila expertka Nikola Bernátová. Po tom, čo  podľa nej zaviedli túto intervenciu, znížil sa počet ohorkov na zemi  približne o 80 percent. "Overili sme si to dva týždne po sebe a efekt  pretrvával aj dlhšie," doplnila.  

      V oblasti daní a poplatkov  sa odborníci snažili, aby viac ľudí zaplatilo dane online, čím sa mala  dosiahnuť menšia záťaž na pracovníkov úradu. Spolu s výmerom daní  prišiel niektorým Prievidžanom domov špeciálny leták, kde mali návod,  ako to urobiť. "Podarilo sa nám zvýšiť celkové percento ľudí, ktorí  zaplatili online, z 36 na 42 percent. Dokonca u mladých ľudí do 29 rokov  to bolo z 50 na 70 percent, čo ušetrilo asi 80 hodín na strane  zamestnancov," ozrejmil Michal Plevka z Civita Center.  

      Experti  tiež zasielali vybranej skupine ľudí leták s inštrukciami, ako správne  separovať odpad. Aktivitu ešte neukončili, naďalej tak zbierajú dáta.  Ešte neukončenou aktivitou je i zasielanie pripomienok o blížiacich sa  písomkách na vybranej základnej škole v Prievidzi.  Odborníci predbežne zistili, že vďaka intervencii sa zlepšil prospech  žiakov z matematiky a slovenčiny v hornej hranici o osem percent.

      "Musíme  priznať, že v prvej etape sme nevedeli, čo máme očakávať od výskumu ako  celku. Nevedeli sme, do čoho ideme, ale brali sme to ako výzvu. Teraz  na polceste môžeme povedať, že sme radi, že sme sa mohli do projektu  zapojiť. Vidíme zlepšenia v niektorých oblastiach. Pre nás je motivujúce  predovšetkým školstvo a platenie daní," skonštatoval hovorca mesta  Michal Ďureje.

      Po spracovaní všetkých oblastí mesto podľa neho  rozhodne, čo ďalej. "Už teraz môžeme povedať, že niektoré závery  projektov nás ohromilo natoľko, že ich určite budeme využívať.  Momentálne sme v internej komunikácii, čo sa týka umiestnenia  špeciálnych 'ohorkových' košov," dodal.

      S projektom začali  odborníci z Civita Center spolu s partnermi v máji 2018 a ukončia ho v  júli 2020. Časť behaviorálnych intervencií realizujú aj v Michalovciach.  Aktivita je súčasťou projektu s názvom Behaviorálna politika pre mesto  starajúce sa o svojich občanov. Financovaný je z Operačného programu  Efektívna verejná správa.

Ďalšie správy