Príprava obchvatu napreduje. Pripravujú sa aj ďalšie projekty na cestách hornej Nitry

11.3.2022
Príprava obchvatu napreduje. Pripravujú sa aj ďalšie projekty na cestách hornej Nitry

Primátorka mesta Prievidza Katarína Macháčková pravidelne komunikuje s ministerstvom dopravy. Z tejto komunikácie vyplynulo, že sa výrazne posunula príprava 1. etapy obchvatu, kde Slovenská správa ciest finalizuje projektovú dokumentáciu pre vydanie stavebného povolenia. SSC tiež plánuje opravu vozovky nadjazdu a opravu mosta ponad rieku Handlovku. Primátori a starostovia žiadajú ministerstvo dopravy aj o vypracovanie analýzy okamžitých riešení na cestách I. triedy, ktoré v krátkodobom horizonte zvýšia kvalitu a bezpečnosť dopravného napojenia Hornej Nitry na diaľničnú sieť.

Pravidelná komunikácia s ministerstvom dopravy

Primátorka mesta Prievidza Katarína Macháčková pravidelne komunikuje s Ministerstvom dopravy a výstavby SR o príprave dopravných projektov na území hornej Nitry, aj v nadväznosti na transformáciu tohto uhoľného regiónu.

„Dohodli sme sa na pravidelných stretnutiach. Veľmi oceňujem osobné nasadenie pani Erny Dohnálikovej, generálnej riaditeľky Sekcie riadenia projektov a jej tímu. Vďaka pravidelnej komunikácii napríklad efektívne pomáhame z úrovne samosprávy odstraňovať bariéry pri príprave výstavby obchvatu mesta Prievidza,“ hovorí primátorka.

Príprava obchvatu sa výrazne posunula

S ohľadom na aktuálny stav prípravy stavby dokončenia 1. etapy obchvatu pravdepodobne nebude možné čerpať na realizáciu finančné prostriedky, pôvodne alokované v Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra, ktoré je potrebné minúť do konca roka 2023.

„Napriek tomu hodnotím pozitívne výrazný posun v príprave tejto stavby. Aktuálne Slovenská správa ciest ako investor ukončil majetkovoprávne vysporiadanie a finalizuje projektovú dokumentáciu k žiadosti o vydanie stavebného povolenia. Verím preto, že s ohľadom na vysokú rozpracovanosť prípravy bude táto stavba medzi prvými projektami, ktoré budú realizované z finančných prostriedkov v novom programovom období, po spustení čerpania OP Slovensko,“ pokračuje Katarína Macháčková.

Primátorka tiež listom požiadala ministra dopravy Andreja Doležala (Sme rodina) o urýchlenú prípravu podkladov, na základe ktorých bude možné vyhlásiť verejné obstarávanie na spracovateľa projektovej dokumentácie pre pokračovanie projektovej prípravy druhej etapy obchvatu mesta Prievidza už v roku 2022. „Obchvat mesta Prievidza totiž bude mať celkový plánovaný prínos až potom ako bude zrealizovaná nielen prvá etapa, ale aj druhá etapa tejto stavby. Až realizácia celého diela odľahčí tranzit dopravy po ceste I/64 cez mesto Prievidza,“ vysvetľuje.

SSC plánuje v roku 2022 opravu vozovky nadjazdu 

Primátorka mesta na stretnutiach pravidelne apeluje aj na ďalšie akútne potreby súvisiace s dopravnou infraštruktúrou. Po opätovných urgenciách napríklad v úvode tohto roka zabezpečila Slovenská správa ciest rekonštrukciu osvetlenia v podcestí na ceste I/64 v centre Prievidze.

„Ďalším problémom, na ktorý pravidelne upozorňujeme, je stav nadjazdu ponad železnicu na ceste I/64. Je preto dobrou správou, že v roku 2022 plánuje Slovenská správa ciest (SSC) v rámci realizácie veľkoplošných opráv ciest I. triedy obnovu povrchu vozovky na tomto úseku,“ informuje primátorka. Plánovaná realizácia je v celkovej dĺžke 968 m (348 a 620 metrov), súčasťou prác bude napríklad frézovanie, bitumenové postreky, recyklácia podkladu za studena, a pokládka ložnej a obrusnej vrstvy.

V riešení je aj most ponad rieku Handlovka

„Dlhšie plánovaná investícia Slovenskej správy ciest je aj oprava cestného mosta na ceste I/64 ponad rieku Handlovka pri svetelnej križovatke v Prievidzi. Realizáciu tohto projektu, ktorý má byť financovaný z eurofondov, žiaľ na dva roky zablokovali administratívne a iné komplikácie,“ pokračuje primátorka Macháčková.

„Teší nás preto, že sa Slovenskej správe ciest podarilo nájsť riešenie aj na tomto projekte. V závere februára 2022 bolo opätovne vyhlásené verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby. Ministerstvo dopravy nám tiež potvrdilo, že sa naďalej plánuje financovanie tejto stavby z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, teda musí byť zrealizovaná do konca roka 2023,“ dodáva.

Žiadajú analýzu okamžitých riešení na cestách I. triedy

Z podkladov, ktoré ministerstvo poskytlo na stretnutia, ako aj z následných diskusií je zrejmé, že napriek politickým deklaráciám v minulosti je realizovateľnosť zámeru výstavby rýchlostnej cesty R2, ktorá má spojiť Hornú Nitru s diaľničnou sieťou, v krátkodobom a strednodobom horizonte veľmi obmedzená. 

V pokročilejšom štádiu prípravy sú len úseky R2 Križovatka D1 - Trenčianska Turná; R2 Trenčianska Turná - Mníchova Lehota a R2 Mníchova Lehota - Ruskovce, pre ktoré sa v súčasnosti vypracováva dokumentácia na stavebné povolenie. Pre úseky R2 Pravotice - Dolné Vestenice a R2 Dolné Vestenice – Nováky je v súčasnosti vydané len právoplatné územné rozhodnutie. „Ministerstvo nás informovalo, že na základe záverov rokovaní k Akčnému plánu transformácie uhoľného regiónu Horná Nitra, ktoré sa uskutočňovali v roku 2019, bolo na úrovni Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky a za účasti JASPERS doporučené na týchto úsekoch riešiť iba skapacitnenie cesty I/9 a nie realizáciu rýchlostnej cesty. Uvedené závery vyplývali aj z Dopravného modelu a výhľadových intenzít v týchto úsekoch,“ informuje primátorka.

„S ostatnými primátormi a starostami na Rade Združenia miest a obcí hornej Nitry sme sa na základe toho rozhodli požiadať ministerstvo dopravy o spracovanie štúdie, ktorá navrhne okamžité možnosti rekonštrukcie a modernizácie tých úsekov ciest I/9 a I/64, ktorých stav v súčasnosti nezodpovedá ich významu. Najmä čo sa týka kvality povrchu, ale aj parametrov cesty, ako sú šírkové usporiadanie a križovania s cestami nižších tried. Cieľom je, aby sa v krátkodobom horizonte zrealizovali také opatrenia na súčasných cestách prvej triedy, ktoré zvýšia kvalitu a bezpečnosť dopravného napojenia Hornej Nitry na diaľničnú sieť,“ dodáva na záver Macháčková.

 Primátorka listom požiadala ministra dopravy o osobné stretnutie so zástupcami regiónu a o vykonanie krokov, ktoré budú smerovať k vypracovaniu navrhovanej štúdie. Jej súčasťou by mali byť konkrétne návrhy riešenia obchvatov miest a obcí, kde cesta prvej triedy prechádza ich intravilánom, ako aj návrhy opatrení na zvýšenie kapacity a predovšetkým zvýšenie bezpečnosti pre všetkých účastníkov cestnej premávky, napríklad prídavné pruhy v stúpaniach, odbočovacie pruhy a podobne.

Ďalšie správy

PonUtStrŠtvPiaSobNed
2829301234567891011121314151617181920212223242526272829303112345678