Richard Sulík tvrdí, že do konca volebného obdobia bude na trati Prievidza – Nové Zámky jazdiť vodíkový vlak.

20.5.2022
Richard Sulík tvrdí, že do konca volebného obdobia bude na trati Prievidza – Nové Zámky jazdiť vodíkový vlak.

Cestujúci na Slovensku majú možnosť vyskúšať si prvý a jediný osobný  vlak na vodíkový pohon na svete. Odbornej a širokej verejnosti ho  predstaví spoločnosť Alstom v spolupráci s Francúzsko-slovenskou  obchodnou komorou na Slovensku.

"O naše riešenie vidíme na českom a slovenskom trhu veľký záujem.  Priama skúsenosť s vodíkovým vlakom dá odpovede na zostávajúce otázky  našich miestnych zainteresovaných strán vrátane regionálnych  prevádzkovateľov, dopravných orgánov, vládnych činiteľov s rozhodovacou  právomocou, odborníkov z daného odvetvia a cestujúcich," povedal Dan Kurucz, výkonný riaditeľ Alstom v Českej republike a na Slovensku.

Minister hospodárstva Richard Sulík (SaS) potvrdil záujem o spoluprácu. "Verím, že v dohľadnej dobe, do konca tohto volebného obdobia, bude vodíkový vlak premávať na trati Nové Zámky – Prievidza,"  povedal. Pripomenul, že v minulom roku vláda schválila národnú vodíkovú  stratégiu, kde stanovila rámec aktivít, ktoré bude podporovať. "Čoskoro  bude do medzirezortného pripomienkového konania a potom aj na vládu  predložený akčný plán so spísanými konkrétnymi aktivitami, ktoré už  rozbiehame a ktoré chceme dotiahnuť do úspešného konca. Vodíkový vlak je  medzi týmito aktivitami," skonštatoval Sulík.

Počas dvoch dní na Slovensku prejde vlak Coradia iLint trasu z Prievidze  cez Topoľčany, Nitru, Nové Zámky, Komárno, Dunajskú Stredu, Bratislavu  až do Devínskej Novej Vsi. Vodíkový vlak sa okrem Slovenska predstaví aj  v Českej republike, pričom v oboch krajinách  prejde spolu 1202  kilometrov a ťahaný lokomotívou ďalších 1184 kilometrov. Cestujúci si ho  tak budú mať možnosť vyskúšať na 2386 kilometroch železničnej trate.

Coradia iLint je prvý osobný vlak na svete poháňaný vodíkovým palivovým  článkom, ktorý vyrába elektrickú energiu pre trakciu. Tento vlak s  nulovými emisiami má veľmi nízku hladinu hluku, pričom výfukové plyny  tvorí len para a kondenzovaná voda. Vlak je v komerčnej prevádzke v  Nemecku od roku 2018 a bol testovaný aj v Rakúsku a Holandsku. Vodíkové  vlaky si už objednali aj Taliansko a Francúzsko. Vlak je špeciálne  navrhnutý na prevádzku na neelektrifikovaných tratiach, preto podľa slov  Kurucza predstavuje ideálne riešenie pre mnohé české a slovenské trate,  ktoré zostávajú neelektrifikované.

Partnerstvo spoločnosti Alstom s Českými dráhami v Českej republike a na  Slovensku je v súlade s jej vodíkovou stratégiou, ktorá sa začala v  roku 2014 vývojom vlaku Coradia iLint a pokračovala akvizíciou výrobcu  palivových článkov Helion Hydrogen Power v roku 2021. Alstom je tiež  prvým poskytovateľom vysokorýchlostných technológií v Českej republike,  pričom pre České dráhy prevádzkuje sedem vysokorýchlostných vlakov  Pendolino. Spoločnosť so sídlom vo Francúzsku a pôsobnosťou v 70  krajinách zamestnáva viac ako 74.000 ľudí. Skupina vykázala za fiškálny  rok končiaci sa 31. marca 2022 tržby vo výške 15,5 miliardy eur.


Ďalšie správy